טיפול באמצעות בוטוקס לוגיניזמוס

טיפול באמצעות בוטוקס לוגיניזמוס

מטרת המחקר המאמר הנוכחי בודק את יעילותו של טיפול המשלב הזרקת בוטוקס לשרירי הנרתיק, במקביל לשימוש במרחיבים וליווי רגשי.

מטרת המחקר

המאמר הנוכחי בודק את יעילותו של טיפול בוגיניזמוס המשלב הזרקת בוטוקס לשרירי הנרתיק, במקביל לשימוש במאמנים וליווי רגשי – טיפול הנותן מענה הן להיבטים הפיסיים קליניים של הנפרעה והן להיבטים הפסיכולוגיים שלה.

אבחנת הנשים אשר השתתפו במחקר כללה שאלון, דיון, ובדיקה פיזית. השאלון התמקד באבחנה בין דיספארוניה, וגיניזמוס (כאבים בזמן חדירה), וולוודיניה ווסטיבולודניה וכלל בחינת ההסטוריה הרפואית, פסיכולוגית, הסטורית ניסיונות החדירה ונסיונות טיפול שבוצעו.

חומרת הוגיניזמוס נבחנה על סולם למונט. בנוסף, נבדקו תגובות של הגוף למצב של חשיבה על חדירה כגון הסטריה, הזעה. תגובות Fight and Flight

(Pacik scale)

הפרמטרים שהוגדרו כהצלחה במחקר זה היו:

1. היכולת לקיים יחסי מין פנימיים (Intercourse) ללא כאב

2. במידה ואין בן זוג, היכולת להחדיר מרחיב מספר 6 ללא כאב

בשני המקרים ההצלחה היא במידה והפרמטרים מתקיימים לפחות שנה אחרי ההזרקה.

ווגיניזמוס מוגדרת כהפרעת כאב מינית. על פי ה-DSM5- המגדיר הסטטיסטי האבחוני להפרעות נפש- מוגדרת כהפרעת כאב אגן גניטלית/ הפרעת חדירה אשר מתבטאת בתחושת דחייה מחדירה וגינלית (אצבע, טמפון, איבר מין או כל חפץ אחר) למרות רצונה של האישה בכך, בשל כאב או בשל ציפייה עתידית לכאב שתוצאתה הינה חוסר יכולת לקיים יחסי מין פנימיים (כוללים חדירה).

הפרעת הוגיניזמוס מובילה במרבית מהמקרים לבעיות בזוגיות, דכאון ומהווה גורם מרכזי לנישואים לא ממומשים.

כאשר האישה מעולם לא חוותה חדירה ללא כאבים הוגיניזמוס מוגדר כראשוני. כאשר האישה חוותה בעבר חדירה ללא כאב, הוגיניזמוס מוגדרת כשניונית.

שיעור הסובלות מההפרעה נע בין 5-17 אחוז כאשר שיעור זה מתבסס על נשים אשר אובחנו ככאלו וההשערה היא כי מדובר באחוז גבוה יותר שטרם אובחן . הפרעה זו נחשבת לשכיחה ביותר מקרב ההפרעות בתפקוד המיני אצל נשים.

מספר גורמים פסיכולוגיים ניקשרים להפרעה – חוויית מיניות טראומטיות מהעבר, התעללות מינית, רמת דתיות הדוקה ביותר, חינוך מיני הדוק וקשוח, פחד או חרדה הקשורים לחדירה.

הטיפולים הקיימים קיום כוללים

• תרפיה- טיפול רגשי

• שימוש במאמנים- דיאלטורים

• פיזיותרפיה

• ביופידבק

• ייעוץ זוגי ומיני

• טיפול התנהגותי קוגניטיבי

• היפנותרפיה

• סיכוך

• דה- סנטיזציה

מדובר בשיטות טיפול יעילות בחלק מהמקרים אך דורשות זמן רב עד שמשפיעות ומקשות על המטופלת להתמיד בהן.

השילוב של הזרקת בוטוליניום טוקסין (הזרקת בוטוקס בנרתיק) בשילוב שימוש במרחיב תוך כדי ובמקביל לקבלת טיפול רגשי לפני התהליך ואחריו – נבחנו במאמר זה ונמצאו כיעילים במיוחד.

נמצא כי החדרת המרחיב מיידית לאחר ההזרקה , מעוררת שינוי תודעתי במוח ובעצם מנפץ את מעגל הכאב. האישה מתעוררת מההרדמה ומגלה כי והגינה שלה רגילה/ מתפקדת/ מסוגלת לשאת חדירה.

אם התעוררות המטופלת , מקבלת הדרכה וסיוע על ידי אחות מהצוות כיצד להשתמש במרחיב ומתאמנת בהוצאה והכנסה איטית של המרחיב שנמצא בתוכה. המטופלת משוחררת לאחר שמצליחה להחדיר מרחיב מספר 4 ומתבקשת לישון איתו בלילה ולהגיע למחרת ושם להחליף ל-5.

מומלץ למטופלת במשך היומיים שלאחר ההזרקה לעשות אימונים במרחיב הגדול ביותר ולהשתמש במשכך כאבים במידת הצורך כאשר ביומיים הללו היא מקבלת הדרכה והשגחה של הצוות על התהליך- ביומיים הללו מקבלת טיפול וליווי רגשי ביחד עם בן זוגה (במידה וקיים) בו לומדים שניהם טכניקות החדרת מאמנים, הכנה לקראת קיום יחסי מין פנימיים, אימוני רצפת אגן וטכניקות הרגעה להפחתת החרדה.

מומלץ להשתמש באמנים חצי שעה לפני יחסי מין

תוצאות המחקר

זריקה אינטרווגינאלית של בוטוליניום טוקסין (בוטוקס בשרירי הנרתיק), בשילוב שימוש במאמנים וטיפול רגשי קדם ופוסט הזרקה הובילו להצלחה של 90.3 אחוז מהנחקרות שהוגדרה כיכולת לקיים יחסי מין פנימיים ללא כאב ותפקוד מיני גבוהה יותר על פי שאלון ה-FSFI.

במקרה של מטופלות ללא בני זוג, הצלחה בשימוש במרחיב הגדול ביותר דבר שהעלה את אחוז ההצלחה של הטיפול במחקר זה ל- 96.8 אחוז.

דיון

תוצאות המחקר הראו ש-80 אחוז מהמשתתפות במחקר הצליחו לקיים יחסי מין פנימיים תוך שבועיים עד 3 חודשים מיום ההזרקה.

כותבי המאמר מאמינים כן החדרת המאמן לנרתיק מיד לאחר ההזרקה מובילה לפריצת דרך נוספת שכן היא מאפשרת למטפלת את ההבנה שחדירה ללא כאב אפשרית עבורה.

2-7 ימים מיום ההזרקה שרירי הנרתיק רגועים ונינוחים בשל ההזרקה וזה מאפשר לה להשתמש במאמנים טרם קיום יחסי המין ובכך להתגבר על הפחד שלה ממין. העובדה שבדיקת המטופלות כשנה לאחר יום ההזרקה, הראתה כי לא היה להם צורך לשוב ולקבל זריקה נוספת על אף העובדה שהשפעת הבוטוליניום טוקסין פגה לאחר 3-4 חודשים, מוכיחה זאת

מסקנה

גישת המולטי מודל הנוכחית מטפלת הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הפסיכולוגיים של ההפרעה ומוכיחה יעילות גבוהה ביותר

צרי איתנו קשר

שדרות בן גוריון 30 חיפה : 058-667-5067

דילוג לתוכן